Nytt arkitektur- och designmuseum

2021-2022 | Helsingfors Nytmuseum-projektet genomfördes som en omfattande lärande- och deltagandeprocess under läsåret 2021-22. I projektet deltog 20 elever från Arkkis fördjupade studier och 12 elever från ungdomsgruppen. Inledningsvis låg fokus på hur unga människor kunde delta i och påverka olika samhällsfenomen, särskilt planeringen av den byggda miljön och diskussioner kring den. Vilka frågor vill…

Konversationsinledningar

2020-2021 | Helsingfors Studenter i Arkkis fördjupningsstudier utforskade ny arkitektur i huvudstadsområdet och funderade på hur de kunde delta i och bidra till planering och diskussion om miljön. Eleverna valde tillsammans ut tre aktuella byggnader som de ville undersöka närmare. Designers av Merikylpylä och Centralbiblioteket svarade på elevernas frågor i intervjuer om framgångar och utmaningar…

Miniskola: Arkitektur

2020 Arkki arkitekturskola för barn och ungdom och Stadsevenemang Esbo samarbetade för att skapa en pedagogisk videoserie lämplig för barn, ungdomar och vuxna. Denna utforskning av arkitektur består av tre avsnitt: Rum i mänsklig skala, tidningspappers-strukturer och mjölkförpackningsstad. Avsnitten använder material som vanligtvis finns hemma. Aktiviteterna leds av Arkkis erfarna lärare. Avsnitt 1 | Människostora…

Barnhiss

2019 | Helsingfors I projektet Barnhiss anordnade Arkki-lärarna en workshop på uppdrag av ett privat företag, där barn från ett blivande dagis kunde påverka utformningen av daghemmets hiss. Barnen designade sin hiss med hjälp av en modell i skala 1:1. Barnens design-ideer togs i beaktande i förverkligandet av hissen. Naturligtvis fick barnen också möjlighet att…

Världens bästa skola

2019 Arkkis arkitekturpedagoger hjälpte till att producera Arkitekturmuseets lärandeinnehåll ”Världens bästa skola”. Denna serie uppgifter hjälper eleverna att utforska sin skola och designa sin egen. Utbildningsmaterialet ger verktyg för att undersöka sin byggda miljö inte bara i skolan utan även i hemmet och i offentliga utrymmen. Det erbjuder enkla och tillgängliga perspektiv för att studera…

Offentlig verkstad: Den glada cykelstaden

2016 | Helsingfors Workshopen , som anordnades av Arkki i samarbete med Helsingfors stadsbyggnadsavdelning och den danska ambassaden, var en del av den nationella cykelveckan och utställningsevenemangen Cykeltrafiken i Helsingfors. I workshopen designade och byggde deltagarna nya cykelvägar på en karta över Helsingfors med hjälp av LEGO-klossar. Deltagarna utforskade också utställningen Cykeltrafik i Helsingfors och…

Utrymmen, hus och städer

2013 Lärmaterialet ”Rymden, husen och städerna” riktar sig till grundskoleelever i årskurs 1-6. Dess mål är att inspirera grundskollärare att införliva arkitektur i sina lektioner och ge barnen glädje vid inlärning. Utbildningsmaterialets innehåll är indelat i tre huvudområden: grundläggande begrepp arkitektur, boende och stad. Materialet innehåller introduktions- och uppgiftsblad, samt kompletterande hjälpblad som vägleder projektarbete,…

Offentlig verkstad: Townhouse av LEGO klossar

2013 | Helsingfors I verkstaden Townhouse av LEGO klossar utforskade invånare i Helsingfors konceptet med ett urbant radhus på en Arkki-verkstad på uppdrag av Helsingfors stadsbyggnadsavdelning. Inledningsvis introducerades deltagarna till nyckelprinciperna för urbana radhus. Barn och föräldrar designade sina drömradhus i par eller grupper. De byggde dem sedan med LEGO-klossar i skala 1:50. Deltagarna uppmuntrades…

Månsas-projektet

2009 | Helsingfors I Månsas-projektet utforskade femte- och sjundeklassare från Månsas grundskola utvecklingen av Månsas. Syftet var att ge barn möjlighet att påverka utvecklingen av sin närmiljö. Eleverna lärde sig först hur Månsas utvecklades till ett förortsområde. De gjorde också en studieresa till Månsas centrum, där de fotograferade både objekt värda att bevara och objekt…

Ärtholmens generalplan

2006-2007 | Helsingfors I projektet Ärtholmens generalplan (2006-2007) deltog Arkki-eleverna i en idétävling om planen. Tävlingen, som anordnades av Helsingfors stadsbyggnadsavdelning, syftade inte till att hitta en vinnare utan att stimulera till diskussion och samla in idéer från medborgarna. I tävlingen deltog även tre arkitektkonsulter och två medborgargrupper. Först besökte Arkki-elever Ärtholmen och utforskade området…