Engagerade i Malm – Gymnasieelevernas  fotoverkstad

2023 | Helsingfors I  verkstäder på våren 2023 utforskade elever från Helsingfors Mediagymnasium Malms stadskärna med Photovoice-metoden. Photovoice innebär att deltagarna tar fotografier, som sedan används för att tillsammans skapa berättelser och kunskap. Genom denna metod kunde Malmi gymnasieelever dela med sig av sina iakttagelser om sin stadsdel och komma med idéer till förbättringar. Eleverna…

Engagerade i Malm – Framtiden för Malms grundskola

2023 | Helsingfors Arkki anordnade verkstäder om den nya skolmiljön för Malm i samarbete med Helsingfors stads stadsmiljöavdelning. Workshoparna var  riktade till elever i klass 2, 4, 6 och 9 från Malm grundskolas campusar Pohjola och Talvelantie. Varje årskurs fokuserade på olika aspekter i sina verkstäder. De yngsta eleverna, de i 2:a klassen, utforskade skolans…

Nyfikna klasser i Taivis – Projektrapport och arbetsbok

2024 Arkitektutbildningen omfattar ett brett spektrum av ämnen relaterade till den byggda miljön. Däremot undervisas grundskoleämnen i allmänhet som separata enheter. När teman relaterade till den byggda miljön integreras i grundskoleutbildningen genom ett partnerskap mellan en arkitekt eller landskapsarkitekt och en klasslärare, är det möjligt att upptäcka framgångsrika modeller för framtida projekt. Pilotprojektet Nyfikna klasser…

Engagerad i Malm – Samhällsrum i Malms kyrka

2022 | Helsingfors Församlingsmedlemmar, både unga och andra intresserade deltog i en workshop för att brainstorma idéer för ett gemenskapsrum. Diskussionerna fokuserade på flera centrala frågor: Vad skulle locka människor att använda gemenskapsutrymmet i kyrkans källare? Vad skulle göra utrymmet trevligt att spendera tid i? Vilka aktiviteter skulle kunna finnas där? Hur skulle utrymmet kunna…

Platser i detaljplanering – Stadsbergsbranten

2022 | Esbo Arkki och Esbo stadsplanering samlade barns och ungas idéer för planeringen av Stadsberget. Under höstterminen 2022 deltog grupperna från Arkki vid Kulumestariskola (6 grupper) i brainstorming om framtiden för den skogsklädda bergssluttningen på begäran av Esbo stadsplanering. Stadsplaneringen presenterade områdets planeringssituation genom en videohälsning. Som bas för planeringsprojektet ställdes frågorna: Hur många…

Engagerad i Malm – Övre-Malms torg

2022 | Helsingfors Under våren 2022 anordnade Arkki en workshop i samarbete med Parkly och Helsingfors stad för studenter från Malms grundskola. Verkstadsdeltagarna gick runt på Övre-Malms torg, och svarade på frågor utformade för att vägleda dem i en multisensorisk tolkning av rummet. Eleverna fick välja sin favoritplats på torget, det trevligaste materialet, ett gömställe,…

Den nyfikna klassen -projectet

2018-2021 | Helsingfors Höstterminen 2018 startade Arkki och den finskspråkiga 4.de klassen  vid Taivallahti grundskola pilotprojektet Utelias luokka (nyfiken klass), med stöd av det finska undervisnings- och kulturministeriet. Under projektet utforskades nya sätt att samarbeta med en extern professionell innom arkitektur. Målet var att sammanfläta innehåll i olika läroänen i mer praktiska designuppgifter än det…

Arkitekturvandringar i Hagalund och Otnäs

2021 Se bekanta omgivningar med nya ögon eller möte något helt nytt. Hagalunds arkitektoniska rundtur och Arkitekturrundan i Kaijas och Heikki Sirens  fotspår-podcasten guidar dig på en självstyrd arkitektonisk utflykt och in i designarnas tankeväld. Dessa turer i podcast-format, som man kan lyssna på och följa med kartor, har producerats av Emilia Utti, från Arkki.…

Imponerande konst

2021-2022 | Helsingfors På fyra institutioner som erbjuder grundläggande utbildning i arkitekturkonst påverkar den omgivande miljön på sina orter bl.a. genom konst. I Jyväskylä designades arkitektoniska element för ett grönt bälte som omger stadskärnan. I Kuopio skapades väggmålningar för en gångtunnel, medan man i Pielavesi beklädde offentliga konstverk för att inverka på närmiljön. I Valkeakoski…