Engagerade i Malm – Gymnasieelevernas  fotoverkstad

2023 | Helsingfors I  verkstäder på våren 2023 utforskade elever från Helsingfors Mediagymnasium Malms stadskärna med Photovoice-metoden. Photovoice innebär att deltagarna tar fotografier, som sedan används för att tillsammans skapa berättelser och kunskap. Genom denna metod kunde Malmi gymnasieelever dela med sig av sina iakttagelser om sin stadsdel och komma med idéer till förbättringar. Eleverna…

Engagerade i Malm – Framtiden för Malms grundskola

2023 | Helsingfors Arkki anordnade verkstäder om den nya skolmiljön för Malm i samarbete med Helsingfors stads stadsmiljöavdelning. Workshoparna var  riktade till elever i klass 2, 4, 6 och 9 från Malm grundskolas campusar Pohjola och Talvelantie. Varje årskurs fokuserade på olika aspekter i sina verkstäder. De yngsta eleverna, de i 2:a klassen, utforskade skolans…

Engagerad i Malm – Övre-Malms torg

2022 | Helsingfors Under våren 2022 anordnade Arkki en workshop i samarbete med Parkly och Helsingfors stad för studenter från Malms grundskola. Verkstadsdeltagarna gick runt på Övre-Malms torg, och svarade på frågor utformade för att vägleda dem i en multisensorisk tolkning av rummet. Eleverna fick välja sin favoritplats på torget, det trevligaste materialet, ett gömställe,…

Den nyfikna klassen -projectet

2018-2021 | Helsingfors Höstterminen 2018 startade Arkki och den finskspråkiga 4.de klassen  vid Taivallahti grundskola pilotprojektet Utelias luokka (nyfiken klass), med stöd av det finska undervisnings- och kulturministeriet. Under projektet utforskades nya sätt att samarbeta med en extern professionell innom arkitektur. Målet var att sammanfläta innehåll i olika läroänen i mer praktiska designuppgifter än det…

Månsas-projektet

2009 | Helsingfors I Månsas-projektet utforskade femte- och sjundeklassare från Månsas grundskola utvecklingen av Månsas. Syftet var att ge barn möjlighet att påverka utvecklingen av sin närmiljö. Eleverna lärde sig först hur Månsas utvecklades till ett förortsområde. De gjorde också en studieresa till Månsas centrum, där de fotograferade både objekt värda att bevara och objekt…