Arkki | Minna-Mari Paija, 2019
Delaktighets- och utvecklingsprojekt
- Startsida
- Projekt och läromat…
- Delaktighets- och ut…
Arkki främjar barns och ungdomars möjligheter till delaktighet genom att genomföra deltagande designprojekt (delaktighetsprojekt). Designprojekten kan omfatta allt från ett helt område till en ny skola, väggmålning eller hiss.
Arkki som facilitator för delaktighetsprojekt
Arkki genomför delaktighetsprojekt som en del av den veckovisa undervisningen för Arkki-elever, eller i workshops riktade till skolgrupper eller som öppna offentliga workshops. Ofta erbjuder Arkki städer möjligheten att delta. Ibland ger olika samhällen som uppdrag till Arkki att genomföra verkstäder för att samla barns och ungdomars perspektiv på planeringen.
Arkkis delaktighetsprojekt omfattar så väl stadsdesign, byggnadsdesign som inredning. Fram till år 2024 har Arkki genomfört ett femtiotal olika delaktighetsprojekt, vanligtvis i storstadsområdet.
Workshoparna börjar vanligtvis med en analys av planeringsobjektet, t.ex. genom att skissa eller fotografera. Workshoparna fortsätter med planering och design, som kan innebära att rita, bygga av LEGO® klossar, konstruera miniatyrmodeller eller användning av andra uttrycksmedel. Arkki ser till att deltagarnas förslag presenteras för formgivarna.
Under de senaste åren har Arkki genomfört sina delaktighetsprojekt främst inom sin egen projektserie ”Nycklar till delaktighet”. Projektserien, som lanserades 2020, går ut på att genomföra deltagande designprocesser och ta fram material för att inspirera andra aktörer att lyfta fram barns och ungdomars åsikter, önskemål och utvecklingsidéer.
Arkitektur som grund för tvärvetenskaplig inlärning
Arkitektur är till sin natur tvärvetenskaplig och uppmuntrar till deltagande – vilket gör den särskilt väl lämpad för utbildningsinnehåll i skolor, förskolor och dagisar. Arkki har varit involverad i många olika pedagogiska utvecklingsprojekt som har introducerat mångfacetterad arkitektur som ett centralt tema i utbildningen. Arkitektur tar upp många frågeställningar, och beslut som görs under processens gång påverkar alla det slutliga resultatet. Detta arbete stödjer utvecklingen av tankeförmåga och främjar naturligt samarbetsförmågan.
Erfarenheter från genomförda projekt och det läromedel som tagits fram vid sidan av dem stödjer lärare som självständigt planerar arkitekturrelaterade utbildningshelheter. Skolor och dagisar kan också beställa färdiga verkstäder från Arkki eller fördjupa sina kunskaper genom pedagogisk utbildning utformad för lärare.