Nyfikna klasser i Taivis – Projektrapport och arbetsbok
2024
Arkitektutbildningen omfattar ett brett spektrum av ämnen relaterade till den byggda miljön. Däremot undervisas grundskoleämnen i allmänhet som separata enheter. När teman relaterade till den byggda miljön integreras i grundskoleutbildningen genom ett partnerskap mellan en arkitekt eller landskapsarkitekt och en klasslärare, är det möjligt att upptäcka framgångsrika modeller för framtida projekt.
Pilotprojektet Nyfikna klasser i Taivis var en del av ett större nationellt flaggskeppsprojekt som stöddes av utbildnings- och kulturministeriet. Fokus för pilotprojektet låg på att integrera konstnärligt innehåll i undervisningen genom samverkande undervisning mellan en klasslärare och en konstpedagog. Denna pilot genomfördes genom ett samarbete mellan Arkki och Taivallahti Grundskola från 2018 till 2021, med arkitektur som det samlande temat i utbildningen. Denna projektrapport presenterar erfarenheterna från detta omfattande undervisningsexperiment.
Den första delen av publikationen utforskar skärningspunkterna mellan arkitektutbildning och grundskoleundervisning, i syfte att lyfta fram de olika perspektiven på tvärvetenskapligt lärande som den byggda miljön har att erbjuda. Det andra avsnittet sammanställer innehållet i pilotprojektet till en arbetsbok, med årliga sammanfattningar och uppgiftssidor organiserade i undervisningsmoduler. Målen, metoderna, materialet och utförandet av varje uppgift beskrivs på ett praktiskt sätt, vilket gör uppgiftssidorna lättanvända för lärare och pedagoger. Det tredje och sista avsnittet presenterar reflektioner över aktiviteterna med hjälp av observations- och intervjudata som genererats under undervisningsexperimentet. Erfarenheter integreras i en analys och ge riktlinjer för de konstnärliga och funktionella arbetsmetoder som används.
Ytterligare information om projektet finns i avsnittet Delaktighets- och utvecklingsprojekt. Du kan ladda ner materialet i PDF-format (på finska) i slutet av denna artikel.
Projektets genomförande och rapportering har fått stöd av det finska undervisnings- och kulturministeriet och Finska kulturfonden.